fredag 5. juli 2013

Tilstedeværelse/mindfulnes

I would love to write this blog in english, but I can`t really express myself in the same way as I can when I write norwegian. If you still wanna read my blog, please but the text in google translate and see what happens! :)

Tilstedeværelse eller mindfulness - hva vil det si? Jeg opplever at det norske språk stadig blir utvannet med engelske ord. noe jeg personlig synes er helt greit, for det norske språk er mye fattigere på ord enn det engelske. Jeg opplever selv at jeg har tatt i bruk mange engelske ord i min dagligtale og oftefinner jeg ikke engang den norske oversettelsen!

Vel, det jeg vil ta opp i dag er hvordan vi kan være tilstede i våre egne liv, og hvordan vi kan gjøre om tilsynelatende dårlige vaner til noe bra - ved å være tilstede i det vi gjør.
Jeg begynner rett på med et eksempel:
Vi vet alle sammen innerst inne at alkohol ikke er bra for oss. Alkohol er gift for leveren og når vi drikker, legger kroppen alle andre prosesser til side for å ta seg av alkoholforbrenningen.
Det vil si, at når vi drikker alkohol og spiser ved siden av, så går all energien fra maten rett i fettlagring - fordi leveren har mer enn nok med å redde kroppen fra alkoholforgiftning.
Spesielt her i Norge har vi en drikkekultur som er svært skadelig for oss - og da henviser jeg selvfølgelig til helgefylla. - der man drikker seg fra sans og samling, gjerne med midlertidig hukommelsestap og med dette følger en rekke uheldige hendelser som for eksempel utroskap, slossing, kjefting, krangling, grining osv og for mitt eget vedkommende - turning, hvilket igjen ofte kunne føre til kortvarige sykehusopphold!

Personlig har jeg valgt å trekke meg vekk fra dette festsirkuset - fordi jeg ble lei av å ødelegge kroppen, både utvendig og innvendig. Det ble rett og slett ganske meningsløst å ikke huske noe fra kvelden før osv... (jeg liker å brette ut mine personlige opplevelser ja, men behøver ikke nødvendigvis å gå inn i alle detaljer.....???)
Etter et par år utenfor fest og fyll, opplever jeg det som svært mye enklere å være tilstede i mitt eget liv, og kanskje det er mye på grunn av at kroppen ikke må slite sånn med å kvitte seg med gift hele tiden. Men en ting dukker stadig opp og det er den sosiale biten.
I norge er alkohol synonymt med sosial - og det synes jeg er litt trist. Alle som har prøvd, vet hvordan det er å gå på en fest uten å drikke??!! - det går fint de første timene, da kan man kommunisere med andre og være på samme bølge, men så kommer det til et punkt hvor det bikker over - festen sklir ut, tar av osv - og du har ikke lenger noe der å gjøre. Best å komme seg hjem.

Den siste tiden har jeg gått på noen fester, og det har faktisk vært ganske fint. Jeg har klart å begrense mitt inntak av alkohol og ikke latt meg rive med når noen har tilbudt meg brennevin eller andre ting som jeg vet jeg ikke tåler så bra.
Jeg har opplevd at det går an å gå på en fest og være tilstede i meg selv, og samtidig være sosial. For på den måten kan det nærmest være medisinsk i seg selv å tillate seg å slippe litt "fri". Ja, det har faktisk vært forløsende å gå på fest.
Så fra å være en partyløve uten begrensninger, uten sperrer har jeg nå gått over til å bli mer bevisst. Det er hyggelig å kose seg med litt vin i godt lag.

Vel, det var bare et eksempel. Det jeg altsp prøver å få frem er at vi kan gjøre de "dårlige" vanene våre til bevisste valg, ved rett og slett å være tilstede når vi gjør det. Hvis du føler at du bare må ha en hamburger, men du vet at det er usunn mat, så spis burgeren din, nyt den til det fulle - uten dårlig samvittighet. Da kan selv den mest usunne mat bli til medisin. Men husk også at alt bør gjøres med måte. Det er ikke sunt å spise burger hver dag, eller røyke 20 sigaretter om dagen, eller gå på fest 4 dager i uken. You know.....
Men må du røyke, så gjør det til en hellig handling. Gå på fest fordi du vil møte vennene dine og slippe litt tak i stress og mas og krav og penger! Men la ikke deg selv skli helt ut når du gjør det. Vit hva kroppen din tåler og hva den ikke tåler ;) Prøv å kjenne etter hvor dine grenser går - og ofte har jeg opplevd på fest eller festivaler at det er like greit å holde et glass vann i hånda enn et glass øl eller vin.

et annet eksempel er bruk av elektroniske apparater, som for eksempel pc, telefon osv...
Personlig bruker jeg endel tid på internett, fordi jeg søker opp informasjon om hva som egentlig foregår rundt i verden akkurat nå, og fordi jeg ønsker å spre den informasjonen videre, da våre aviser og TV-kanaler ikke forteller sannheten. Noen ganger irriterer jeg meg selv litt, fordi jeg bruker så mye tid på det og fordi det er så mange andre ting jeg ønsekr å gjøre - men jeg prøver å roe meg ned med at dette er viktig arbeid, selv om jeg ikke får en krone i fortjeneste for det. Hodet mitt prøver hele tiden  å fortelle meg at jeg må gjre det og jeg må gjøre sånn og sånn ellers blir det ingen penger i kasse - mens resten av det jeg er vil dele informasjon og bidra til å hjelpe andre til å forstå. Så - ved igjen å være tilstede i det jeg driver med, og ikke la meg rive vekk av tankene som prøver å lure meg til å tro at det jeg driver med er tull - så er det også fint å ha elektroniske apparater til hjelp. - fordi jeg gjør det til en bra ting.
Telefon liker jeg ikke å snakke i. Jeg blir varm i øret og føler meg ikke bra etterpå. - men noen ganger må jeg bruke den - og da må jeg gå inn i det med hele min bevissthet - og gjøre den type kommunikasjon til noe bra. For deg som ikke i det hele tatt er bevisst på det eller har tenkt over det - så er det kanskje letter å ikke ta det inn over seg. Kanskje noenganger er det best å ikke vite???
Jeg tror ikke all strålingen vi blir ubevisst utsatt for er særlig bra og jeg prøver å unngå det. Men sånn er verden i dag - og ja....we have to deal with it!

Jeg prøve rå jobbe litt hverdag med å være tilstede i meg selv, ved å fjerne meg litt fra alt styret. kanskje sitte ute i hagen en stund, gå en tur i skogen, eller bare sitte i en stol og gjøre ingenting. det er veldig sunt - akkurat som om jeg kan komme tilbake i meg selv litt. Stilne stresset i meg og lettere se hva jeg bør gjøre og hva jeg ikke bør gjøre. Kjenne på dagsformen, kjenne på været, på atmosfæren osv. Det gjør godt og etterpå er det lettere å ta de rette valgene for meg. Hva vil jeg egentlig???

Jeg stiller meg stadig dette spørmålet: Hva vil jeg egentlig akkurat nå.
En av de vanskeligste utfordringene jeg møter på akkurat nå er nemlig at mens jeg holder på med en ting - for eksempel lage knekkebrød - så er jeg allerde i neste ting jeg skal gjøre, i hodet. Og det fjerner meg fra det jeg egentlig holder på med. Mens jeg kjører bil, så er jeg allerede i tankene mine i destinasjonen, i stedet for å nyte bare bilturen  i seg selv. Noen ganger er jeg tilogmed tilbake i tid, der jeg analyserer hendelser som har vært. -hvorfor  er det slik? Jeg er helt sikker på at jeg ikke er den eneste som opplever dette. Det er jo nettopp derfor vi trenger å lære oss tilstedeværelse. hva er det som fjerner oss fra det vi gjør akkurat NÅ??

Da jeg jobbet litt med hester fikk jeg oppleve dette veldig sterkt. spesielt en dag jeg holdt på å frakte jord og kompost med hest, opplevde jeg det svært krevende. Hester - de krever tilstedeværelse fra de som leder dem. Ellers tar de over styringen selv og det er da du opplever en tilsynelatende umulig hest. Du må være med med følelsene og tankene dine, skal du lede en hest. Og for mange er det spesielt krevende. I hverfall for oss med "adhd" (som jeg forøvrig ikke tror er en reell diagnose...). Skal du kommunisere med dyr, må du kommunisere med følelsene dine, med intensjonen, med hjertet. Hvis du utstråler slakteri når du skal samle sauene dine - da får du redde sauer. Mens utstråeler du kjærlighet og vennlighet, så får du tillitsfulle sauer!

Sånn er det også mellom oss mennesker. Vi senser det andre mennesker utstråler. og noen av oss er ekstra sensitive og merker det veldig lett.
Så jeg forsøker hver morgen når jeg står opp - og stille inn meg selv. Hva skal jeg utstråel til andre mennesker. ikke en enkel sak, men veldig fint når man får det til.
Jeg forsøker hver dag å fylle meg med kjærlighet, så jeg kan utstråle ubetinget kjæelighet til alle jeg møter. Det er selvfølgelig ikke alltid det går. Spesielt vanskelig hvis du har hatt begrenset med nattesøvn, mye stress osv. Men da er det desto mer viktig å ta seg tid til å gjøre denne jobben.

Også intensjonene mine. Hva vil jeg oppnå? Forsøker jeg å utnytte noen andre til min egen fordel? Eller gjøre jeg handlingene mine for andres velvære, for andres skyld?
Innerst inne vet jeg at jeg aldri mangler noe. At jeg er en utømmelig kilde som kan gi  og gi og gi, fordi jeg nettopp selv tapper fra en utømmelig kilde. For den universelle kjærligheten, Gud, livskraften, chi - er utømmelig, og det er alltid nok der for oss alle hvis vi velger å ta i mot. Hvis vi ikke gjør det, vil vi alltid forsøke å ta fra andres kilde, ved å trekke andre ned for eksempel. Dette er noe vi gjør ubevisst før vi får et forhold til den gudommelige kilden. Alt rundt oss er energi, det er der tilgjengelig for oss hele tiden - Vi er energi, vi er kjærlighet, vi er lys - vi behøver ikke å bruke andre lys for å ha nok selv.

Vær takknemlig for alt du har, og vit at du aldri mangler noe, selv om du prøver å holde fast ved det du tilsynelatende eier. Gi slipp også på det - for det vil gi deg en mye større frihet. Ting er også energi i form av ekstremt lave frekvenser - har du lest en bok for eksempel, kanskje det er fint å gi den videre til en annen? Så stopper ikke ting opp på et sted og vi slipper kanskje med det å produsere i hopetall....???

Ved å vise takknemlighet for det vi har i livet, i stedet for å sukke over det vi ikke har - så vil vi oppleve en mye større tilfredshet. For hva er det vi egentlig trenger for å ha det bra? Jo vi trenger kjærlighet, mat og vann. Resten er ikke reelle behov for det er menneskeskapte behov, som vi har lurt hverandre til å tro er ekte.

Zappatizapp og takk for nå - jeg skriver mer neste gang det dumper et tema ned i fingrene mine! :)

Og med et ønske om at dere alle finner veien til tilfredshet i livet deres. Husk at det enkle ofte er det beste! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar