onsdag 3. april 2013

Mat inspirasjon!

Til frokost er det best med en skikkelig smoothie, og i dag var jeg så heldig å ha fryste, økologiske solbær tilgjengelig! Ellers er det i en halv avokado, Greens - biostabalizer (med riskli), spirulina, hampproteinpulver og havremelk. En skikkelig energiboost i sola, på hverandaen hos mamma!
Til middag i dag bestemte jeg meg for å lage en skikkelig smaksbombe av en vegetargryte. Jeg startet med å surre gul løk, fersk gurkemeierot, ingefær, soltørket tomat og revet sitronskall i kokosolje. Det lukter helt fantastisk av den ferske gurkemeien!
                                     
Deretter hadde jeg i pastinakk, persillerot, søtpotet, stangselleri og koriander. Så fikk det stå og surre seg en liten stund. Jeg er for å lage mat sakte, så svak varme på plata for å bevare mest mulig av næringsstoffene. I dag fikk jeg ikke tak i alle grønnsakene økologisk dessverre. Det liker jeg ikke helt - men passer på å ta av skall på det som er konvensjonelt dyrket. Sprøytemidler vil jeg helst ikke ha i kroppen.

Til dessert tenkte jeg å lage en kake. Jeg liker ikke så godt å bruke oppskrifter, så det blir litt eksperimentering hver gang! Det er gøy, og selv synes jeg det er en morsom del av matlagingsprosessen! Det er viktig å kse seg på kjøkkenet. Jeg la Hasselnøtter i bløt noen timer, deretter kjørte jeg de sammen med vann med stavmikser. Så presset jeg nøttemelk av det hele. Dette er veldig veldig enkelt, og sammen med litt vaniljepulver, kardemomme eller annet godt krydder og kanskje bittelittegranne søtt og salt (dadler, kokosblomstsukker eller agavesirup) så blir dette en herlig forfriskende drikk!

Nøttemassen bruker jeg til kakebunn. Her har jeg ganske enkelt blandet inn Cocosa kokosolje, vaniljepulver og litt salt og trykt ut i en paiform. Når denne stivner i kjøleskap, blir det en herlig kakebunn. Andre nøtter som mandler, cashew osv kan og brukes!

Til kakefyll synes jeg det er veldig deilig med bær. Denne gangen ble det en blanding av solbær og blåbær, avokado, litt havrefløte og kokosblomstsukker. Her kan man variere uendelig, men du lager rett og slett en litt tjukk smoothie og tilsetter det du liker! Jeg pleier å ta med litt greens, spirulina etc bare for å få i meg grønne ting i alt! :-D


Måtte ta med et bilde fra kaffekosen. Rå sjokolade og hjemmelaget marsipan med agavesirup! veldig godt og veldig sunt :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar