onsdag 13. mars 2013

Kjære statens lånekasse for ut-danning!

Kjære statens lånekasse for ut-danning!
Jeg har gått på skole nesten sammenhengende siden jeg var sju år. De første årene lærte jeg nesten ingenting som jeg ikke kunne fra før. Det var kjedelig. Ettersom årene gikk begynte jeg å lese ting som ikke vi lærte på skolen og jeg var fatisk bare 10 år da jeg leste Ringenes Herre av J.R Tolkien. Jeg begynte å søke min egen sannhet og oppdaget at skolegangen begrenset meg ganske mye. Jeg var virkelig interessert i å lære om trening og kroppens anatomi og fysiologi - men så oppdaget jeg at det viktigste er å finne aktiviteter som man liker å holde på med og at toppidrett i bunn og grunn skader kroppen mer enn det gavner den. Dessuten at konkurranse skaper vinner (1) og tapere. Så ville jeg lære om ernæring, og det var spennende med kjemi, men så kom vi til statens råd for ernæring og det stemte bare ikke overens med det jeg opplevde på kroppen. Dessuten ble jeg anbefalt å bruke giftige søtningsmidler som diabetiker. I protest gjorde jeg ikke ferdig det studiet, for kosthold er noe som må tilpasses individet - og ikke alle kan settes på samme diett.
Mens jeg gikk 1 år på økologisk jordbruk, for å lære å dyrke maten min selv, hadde jeg 75% studielån - da ville dere plutselig at jeg skulle begynne å betale tilbake på lånet. Men hvordan kan man som fulltidsstudent med studielån klare å betale 9000 kr hver 3. mnd??? Da fikk jeg beskjed om å utsette betalingen. Dette kan man gjøre 6 ganger tilsammen. For tiden studerer jeg Biopati, deltid (naturterapeut). for dette studiet - som forøvrig endelig er et studie jeg føler er riktig for meg, betaler jeg 3000 kr i mnd - uten studielån. I tillegg har jeg andre utgifter, som andre mennesker. Nå kan jeg snart ikke utsette lenger å betale på lånet - og jeg tjener akkurat (nesten ikke) nok til å få det til å gå rundt. Jeg prver å starte opp min egen bedrift, men det er uhyggelig vanskelig å jobbe nesten fulltid, studere deltid, starte opp egen virksomhet for å jobbe med det jeg elsker å gjøre - uten å bli dødsutbrent.
Så kjære statens lånekasse for ut-danning - gi folk en sjanse til å skape sin egen virkelighet - for akkurat sånn som tingene er nå - skaper dere et fengsel med usynlig gitter. Og det er sånn med mange mennsker at de ikke treffer spikern på hodet med den første utdanningen de velger - rett og slett fordi vi som 19-åringer ikke er modne nok til å ta et så komplisert valg! Og dessuten er det vel i bunn og grunn ikke vitenskapen som gjør oss til mennesker - er det vel???

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar