onsdag 11. juli 2012

Rå sjokolade, 100% organisk

Jeg er ikke en person som kan følge oppskrifter. Det gjenspeiler seg i alt jeg gjør. Alt fra å spille piano, lage mat, håndtverk osv. Jeg trenger å gjøre ting på min egen måte - derfor liker jeg å kalle maten min for intuisjonsmat. Bare ved å tørre å prøve å sette ting eller matvarer sammen, så kan man trylle frem de merkeligste retter - og gode blir de som regel og!

I går laget jeg sjokolade igjen. Det var ganske lenge siden sist nå. Jeg har ingen nøyaktige mål i oppskriften, men dette er ingrediensene jeg brukte:

Rå kakaopulver
Kakaosmør og kokosfett (smeltes i vannbad)
kokosblomstsukker
1ts yaconsirup
litt agavesirup
Lucumapulver
Hampfrø
Sesamfrø
Solsikkekjerner
Tranebær
dadler

Alle ingrediensene blandes bare til en flytende røre, ikke for fast, ikke for flytende! Smøres ut på brett eller i former og inn i kjøleskapet en stund!
Smaker herlig sammen med en kopp nykvernet økologisk kaffe med en dæsj kokoskrem og et dryss kardemomme!

I samme slengen vil jeg gi deg oppskriften på en dessert jeg har laget et par ganger, som jeg selv synes er fantastisk god:

Kok opp ca en kopp med amaranth (fåes i helsekost butikker)
Bland i rå kakaopulver, lucuma eller maca (maca er en søramerikansk rotvekst med litt spesiell, søtlig smak. Den har adaptogen virkning, det vil si at den tilpasser seg kroppens behov. Regulerer blant annet stressnivåene!)
Kokoskrem (sil av det meste av væsken, så du sitter igjen med den tjukke kremen)
1 ss Cocosa (kan skippes)
litt salt etter eget ønske. Himalaya salt er å foretrekke.
Til søtning har jeg brukt ulike ting. Agavesirup fungere, kokosblomstsukker gir en karamellaktig smak, men noen ganger har jeg rett og slett tatt en neve tørkede dadler sammen med litt vann, frest det opp med stavmikseren til en flytende, seig masse og blandet i desserten. Det er veldig godt!

Mmmmmm.... deilig å slikke sjokoladebollen! :)


Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar