torsdag 19. mai 2011

what`s bothering your mind?

Uten at jeg skal gå i detaljer, så måtte det en ganske lei episode til for det skulle gå opp for meg hvordan alt henger sammen.

Har du noen gang tenkt over hvordan dine handliger og valg påvirker andre mennesker rundt deg? Du tror kanskje at det du sier og det du gjør og de valgene du står ovenfor til daglig kun angår deg selv? Jeg trodde det lenge selv...

La meg komme med et bannalt eksempel; Du gjør herverk på en sykkel. Hvorfor gjør du dette? Jo, for å virke tøff og kul ovenfor vennene dine. Det ender med at bremsene på sykkelen blir ødelagt, men det bryr du deg fint lite om, for du fikk anerkjennelse fra de kule kompisene. Mannen som eier sykkelen oppdager ikke skadene i det han setter seg på sykkelen og tråkker i vei. Han oppdager faktisk ikke skadene før han kommer til en nedover bakke og må bremse opp for en bilist som kommer i mot. Så skjer det; bremsene fungerer ikke og bilisten rekker ikke å reagere i tide. Mannen på sykkel kolliderer med bilen. Mannen på sykkelen overlever ikke skadene. Bilisten blir dømt for uaktsomt drap. Hvem hadde skylden? Og hvor mange mennesker påvirket denne hendelsen foruten handlingspersonene selv?

Nå var dette eksempelet satt til de grader på spissen, men hva du velger å gjøre mot andre mennesker, eller i mange tilfeller hva du velger å ikke gjøre for andre mennesker kan ha fatale konsekvenser. Ikke bare for vedkommende det angår, men du setter faktisk i gang en serie hendelser.
Mange ganger tenker vi nesten ikke over det engang, fordi vi bare ikke fikk tid. Eller vi prioriterte rett og slett noe annet, som var morsommere.

Jeg har tenkt grundig over dette i det siste, ting som i utgangspunktet er en uskyldig sak, som at jeg får dobbeltbooket meg en helg, fordi jeg ikke hadde kalenderen tilgjengelig - gjør at jeg ødelegger for noen andres planer. Eller at jeg glemte å levere en timeliste - får ikke betalt husleia. Hadde tenkt å ringe å forklare en situasjon, men var for feig til å innrømme min egen feil - mistet et vennskap og skapte hat og sinne hos noen andre.
Jeg tror ikke noen mennesker i hele verden ønsker å høre negative ting om seg selv, men dette er faktisk hverdagen til mange skoleelever. Hva tror du daglige haglbyger med negativitet gjør med et medmenneske/medelev over en hel skolegang? god selvtillit?

Vi er ikke perfekte noen av oss, men det er på tide at vi begynner å tenke oss om før vi snakker og før vi handler. Forresten så bør man heller ikke spre om seg av komplimenter og fine ord og gjerninger, dersom tankene mener det stikk motsatte. Det er nemlig fare for at stemmeleiet og kroppsspråket vårt avslører oss til syvende og sist!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar