mandag 7. mars 2011

Når en liten mus skal ut å gå......









Jeg skulle hente høy på låven her en dag, og på veien møtte jeg ei lita mus. Det så ut som om den var kald, så jeg plukket den opp. Så prøvde jeg å få den til å gå inn i et hus, men den ville bare gå ut på veien igjen. Jeg syntes litt synd på den, så jeg puttet den i lomma. Pliktene kalte, så jeg måtte gå inn på låven å få høyet i sekker. Jeg prøvde å jobbe så forsiktig jeg kunne, for å ikke klemme i hjel musa, men da jeg kom hjem og tok den ut av lomma, var det så vidt det var liv i den. Jeg ga den mat og vann, og la en varm genser rundt den. Måtte jobbe videre, og da jeg kom tilbake etter en time var den død.
Jeg er litt usikker på hva som er moralen med denne lille fortellingen; "ikke hjelp andre" ?? eller ikke hjelp de som er mindre enn deg? Det kunne jo hende at musa var skadet fra før av, kanskje påkjørt, kanskje hadde han lagt seg der for å dø. Kanskje den skulle dø av alderdom?

Men etter å ha grublet lenge og vel på denne situasjonen har jeg funnet ut at moralen måtte bli; "Vanskelig å hjelpe noen som ikke vil bli hjulpet." hm hm hm eller drepte jeg det stakkars dyret?

Når en liten mus skal ut å gå, må han se seg for å passe på.....


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar