fredag 27. februar 2015

Egne valg

jeg seiler min egen sjø
Baker mitt eget brød
Jeg er sta og egen
Liker ikke å gå til legen
Jeg hater å bli fortalt
Hva som er riktig og hva som er galt

Jeg vil ta egne valg
Uten påvirkning av noens salg
Jeg driter i din profitt
Jeg vil følge hjertet mitt
La meg få eie min egen tid
Og få vær både sint og blid

Jeg vil bestemme hva som er greit eller ei
Uten at noen overkjører meg
Jeg er lei av å være snill og grei
Kun for å unngå og såre deg
Til syvende og sist
Gjør det meg grådig trist

Selv om jeg vet det så inderlig godt
Skjer ting i livet så plutselig og brått
Jeg vil jo bare være meg
Slutt å sette hinder i min vei
Vet at du ikke mener det sånn
Men jeg vil til topps og ikke til bånn

Inni meg så løper jeg fort
Men i virkeligheten blir ingenting gjort
Jeg vil opp og fram
Men kommer ikke lenger enn min egen tram
Hva er det som holder meg tilbake
Det føles som jeg står fast i sukkerlake

Det snurrer rundt som en karusell
Har mistet utsikten, det er bare fjell
Trenger hjelp til å feste blikket
Vær så snill!  Gi meg det bekreftende nikket
Det er skummelt å famle i blinde
Navigere etter et vagt og gammelt minne

Kan ikke huske hvordan den var
Visjonen som engang fram meg bar
Det var som om den druknet i forventninger  og krav
Som en trollmann uten tryllestav
En sanger uten stemme
Eller er det jeg som lar meg skremme?

Kanskje var det planlagt før
Eller at det handler om å velge riktig dør
At livet består i å stole på
Kan du ta det beste valget nå
Ut i fra det hjertet forteller
Selv om det stormer, lyner og smeller!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar