tirsdag 25. februar 2014

Et sted der blomster gror??

 I dag er jeg visst dikter - i morgen kan det hende jeg er gitarist... hvem vet! Dette kom hvertfall ut..... :)


Forandringens time er nær
enda så vanskelig det er
Jeg vet det jo, jeg har vært der før
Det er som om hele kroppen min blør

Men ser dere ikke, vi er kommet til endestasjonen
Skal vi høre på samme hakket i gramofonen?
Er det ikke smart å skifte spor,
finne et sted der blomster gror?
Ikke stang hodet i veggen
da er det bedre å finne frem sleggen

Eller se etter en annen dør
selv om kroppen kjennes helt mør
For hvis du ser etter en ny retning,
så skal jeg nå si deg en setning:

Se opp av avisen og TV og sånn,
DE kjenner ikke riktig jordsmonn
Bli en som tenker, ja bli en rebell
Det eneste som nytter er å skape det selv

For du er unik og helt spesiell
Gjør det NÅ før du går på en smell.
Gjør det før det er for sent
å slite for vår eksistens var vi aldri ment

Selv om livet byr på bakker og bør,
er det NÅ vi lever, ikke siden
Ikke før.

Å fylle opp boka fra morgen til kveld
Ja uker og år
bare går og går
Pass på så du ikke planlegger vekk
stopp opp så det viktigste ikke går lekk.

Ta vare på det du har her og nå
de stunder små
hør hjertet slå

Samstundes tenker jeg nok det er viktig
å sette seg mål,
og tenke langsiktig
Lag en grobunn for ditt eget liv
tro på det gode
men vær ei naiv

i jorden dine frø du sår,
så venter du tålmodig no`n år
Stell pent med det du har så kjært,
som et lite barn trenger moren sin nært

Gi det næring, lys og vann -
og vær deg selv, trofast og sann
Lytt til hva som rører seg der inne
La hjertet ditt lede
og din vei du vil finne
Slipp ut om du må både sorg og sinne,
det kan ellers bli et traumatisk minne

En dag vil frøet bli til et tre,
de viser oss jo både svane og fe
Transformasjonen den er reell for oss alle
vi må bare komme oss ut av det skalle`

Litt jobb må det være
men du, for en ære
og engang få bli til en sommerfugl
fra å være en larve så liten og gul

Nå når jeg ligger her inni kokongen
og lengter så fælt - å få gå på balkongen.
Så vet jeg at langt der inni mitt hjerte
Må jeg aller først finne den dypeste smerte.

Der ligger nøkkelen til å bli fri
jeg gjemte den selv engang i en ti`
Da mørket regjerte og lyset var borte
og vi måtte ha på oss tvangsskjorte.

Vent min venn, jeg kan se den der
en lysende nøkkel så vakker og svær
Om ikke lenge kan vi bli med på dansen
Jeg åpner døren og bader i glansen

Kom å fly med meg ut av buret
Glem det gamle, forbaskede uret
Døren står åpen, kan du`kke se det?
ingen kommer dit inn for å lede
Selv må du gå, skritt for skritt
og da vil du se at ditt land er fritt.

-Charlotte HAgen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar