onsdag 3. august 2011

En ur, en ur, en himmeltur med agronomen, agronomspira, storbonden og storhusholdningskokken

Det er i grunn en velsignelse å få jobbe i slåtten om sommeren. Selv om bakkene på Urheim er i bratteste laget (sikkert 40 grader på det bratteste), så er det noe av det beste jeg vet. Opp og ned, opp og ned, rake sammen høy, dra sekker med høy opp i låven, flytte høy med høygaffel, diskutere rawfood og supermat med kusina mi og spise kjernesunn mat på kjøkkenet til tante Gro!


Her holder jeg på å lempe høy opp på låvetaket. Det måtte tas ut fra låven for å gjøre plass til nytt og ferskt høy som skal ligge på tørka en stund. Dette er skikkelig fysisk hardt arbeid, og du trenger ikke tenke på å dra på gymmen etterpå!

Denne fant jeg midt i høyet. Jeg syntes jeg hadde funnet en skatt. Den var så gullfarget som gull er, og virket ikke som en naturlig gjenstand. Men i ettertid tror jeg kanskje det kan være en puppe. Noen som har sett en sånn noen gang?? Skulle gjerne visst hva slags sommerfugl den ble til, hvis det er det jeg tror.....

Ser litt ut som en gullbelagt mumie fra Egypt

Tante Gro har mange kropper å brødfø på slike dager. Jeg er evig takknemlig for at hun tar seg den jobben, for det er så hyggelig når vi spiser alle sammen, selv om det blir litt stress med mange oppmerksomhetskrevende folk!

Her kan dere se hvordan jobben foregår. Alt høyet må først vendes 1 eller to ganger, for at alt skal tørke. Deretter må man rake alt sammen i store dynger.  Så dytter vi høyet inn i store sekker, og drar det ned til veien, eller direkte inn i låven!

Alle mann i arbeid, fra ulike nasjoner og religioner! Moro med flerkulturelt!

Det er godværsdagene som gjelder når man skal ta inn høyet. Og de har vi ikke hatt så mange av i sommer! Normalt foregår slåtten i slutten av juni, begynnelsen av juli, men i år ble det gjennomført i slutten av juli! Man må nok dermed regne med at kvaliteten på gresset er litt dårligere, fordi det har stått lengre.

jeg fant ut at det var best å jobbe i sokker, for da stakk ikke gresset under barbeinte føtter, og heller ingen gnagsår fra skoa. Men temmelig møkkete sokker!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar